lördag 24 januari 2009

Pompadour, en söt liten väska

En sådan här liten väska fick vi lite tips och mått på hur man syr. Vilket motiv man har på applikationen kan variera efter tycke och smak.
Jag syr min med samma tyger som dahlian. Så den är rätt lik denna på bilden, men inte grönt på toppen utan mörkt vinrött.
Emellertid är jag ju som sagt lite optimistisk när det gäller tid till förfogande.
Det betyder i klartext att: Jag har inte alltid den tid som behövs för att göra färdigt det jag startar upp, på en gång.

Brita, tack för påminnelsen!!!

Jag ljög visst lite om antalet påbörjade projekt. Idag ska vi sy på "Thimbleberrien", ett annat påbörjat JÄTTEprojekt. Vi syr ihop toppen, alla rutor, bårder och kanterna ska på i e.m.
******
Ska också köpa en "applikationsmatta", det som egentligen är en bakplåtsplast. Det är ju hur fiffigt uträknat som helst. Varför kommer man aldrig på sådana bra lösningar själv? Fast det gör ju ingenting när det finns andra som delar med sig av rika kunskper om olika hjälpmedel.

Som Brita som talar om att omslagspappret till kopieringspapperbuntarna kan användas som fryspapper!!


Här visar D hur man använder applikationsmattan. Man lägger bilden på sin applikation under bakplåtsplasten = applikationsmattan.
Sedan lägger man på de olika bitarna med vliesofix på bksidan, i "rätt" ordning. Pappret måste förståss bort på baksidan.
När man har bilden som man vill, alla bitar på plats, viker man försiktigt över mattan och pressar på den med strykjärnet.
Sedan är det bara att dra av applikationen, som håller ihop i en bit, och lägga den på bakgrundstyget, pressa fast! Handhavandet blir mycket enkelt.

2 kommentarer:

  1. Så mycket intressant - sparar din blog bland mina favoriter - jag jobbar som textillärare och brukar använda omslagspappret till utskrift av bilder på tyg.

    Hälsningar Maud

    SvaraRadera
  2. Jisses vad du kör på.... här händer massor.... snyggt blir det... ska ta o se om man kan testa sen när jag blir lite piggare.... febern släpper tyvärr inte... :( Kram Annika

    SvaraRadera