tisdag 20 januari 2009

BOM-start och reatyger




Naturligtvis klarar jag inte att få bilderna efter varandra med text emellan, nix.
Inte heller klarar jag att få dem i den ordning jag vill, nix det också.
******
MEN, uppifrån ser vi alltså den som skulle varit nr. 3!: Nu ska jag starta att sy min första söta korg med snögubben och stjärnorna. Om ni vill se hur den ser ut så klicka på ikonen längst upp till vänster, klicka sedan på Free Patterns, voilá!
******
Bilden i mitten är på rätt plats!!!!: Jag har bestämt att jag ska använda mig av fryspappertekniken, så här har jag förberett alla bitarna.
Tänkte att alltid finns det någon som inte provat på denna teknik, så då kan man ju vara pedagogisk och berätta och visa hur det går till.
Själv uppskattar jag mycket när någon på sin blogg visar bilder och berättar HUR de gjort.
******
Det går till så att man tar ett mönster man vill använda, ritar av delarna och stryker fast den glansiga sidan av fryspappret mot avigsidan av tyget.
Fryspapper finns hos välsorterade kviltaffärer.
Sedan klipper man ut delarna och är noga med att lämna lite sömsmån runt, c:a 0,5 cm. Om en bit ska stickas bakom en annan så måste man ha lite sömsmån där också!
Sedan tråcklar man sömsmånen runt motivet, med pappret fortfarande kvar på baksidan.
Sedan nålar eller tråcklar man fast den bit man ska starta med. Bra att lägga ut alla delarna för att kolla att allt ser bra ut, och i vilken ordning de ska sys fast.
Sedan startar man med den bit som ligger underst, och placerar den på underlaget/bakgrunden.
Fortsättning följer när jag kommer vidare i processen.
******
Bilden längst ner skulle varit högst upp: Här är reatyger som jag fyndade i Piteå.
Det svart/vita är till en kommande New York Beauty, som jag sparar tyger till.
Det blommiga gröna är en gammal favorit i repris. Den sydde jag min Quillow av bl.a. och tänkte att det kan väl kompletteras med kudde eller nå´t.
Den gula mönstrade gillade jag bara skarpt!


4 kommentarer:

  1. Vad kul, jag ska också sy denna BOM. HHar grunnat lite på hur jag ska sy applikationerna... fryspapperstekniken hade jag glömt bort. Den får det bli!
    Kramar Ullis

    SvaraRadera
  2. Wow, det ser jättefint ut. Tror jag måste samla på mig de mönstren. Så mycket att sy, så lite tid ... :)

    SvaraRadera
  3. Jättebra med info om hur det går till när man använder fryspappret!
    Ska pappret sitta kvar när du syr fast applikationen på underlaget eller-när tar jag bort det? Dum fråga kanske, men jag har aldrig använt fryspapper.
    Nu blev jag sugen på att sy den här bommen också!
    Hälsningar Jane

    SvaraRadera
  4. Hej på dej! Visste du att fryspapper är samma papper som används vid köttdisken i matbutiken när man handlar chark och sånt i lösvikt. Deras papper brukar bara ha ett tryck på den matta sidan, men går utmärkt att stryka fast på samma sätt som fryspappret. Tyvärr finns det inte så många ställen som säljer köttprodukter i lösvikt längre, men om man har en sån butik i närheten kan man gå in och be om att få några ark.
    Bilderna kan flyttas upp och ner då du gör blogginlägg genom att vänsterklicka på dem och dra dem med musen. På samma sätt kan du göra mellanrum mellan bilderna och klicka mellan bilderna och börja skriva text där.
    Det var läckra tyger som du fyndat, hoppas att du senare visar vad du gjort av dem. Din BOM kommer att bli läcker, utan tvekan!!!!
    Ha det så gott!
    Kram L.

    SvaraRadera