torsdag 22 januari 2009

BOM fortsättning



Jag fortsätter med fryspappermetoden.
Lappeklipp har upplyst mig om att det är samma papper som används i livsmedelshandeln för att paketera kött man handlar över disk. Tyvärr så har vi inte något sådant här. Nästan all kötthantering går via frigolitlådor och självbetjäning. Men jag visste inte att det var samma sorts papper.
Här har jag sytt fast min korg med små "osynliga" stygn. De ska synas så lite som möjligt, så jag försöker sy lite "under" kanten på korgen.
Jag har lämnat en lucka öppen på vänster kant där snögubben ska stickas ner.


Bild från baksidan, jag har sytt fast korgen och nu har jag klippt upp det vita tyget, först måste jag pilla bort tråckeltrådarna som får sitta kvar till nu, sedan lirkar jaf försiktigt upp pappret och drar lös det. Handtaget var mycket smalt så därför är det pilligt. Det är lättare med de stora bitarna.







Och så här ser det ut när jag tagit bort tyget från själva korgdelen, enklare eftersom den är ganska stor. Sedan fortsätter man så här med bit efter bit. I denna BOM så kommer bitarna att ligga omlott lite, så om man applicerar som vanligt, så kan det bli lite tjockt. Därför vill jag använda den här metoden.

******

Igår hade vi en minikurs med Kanonkviltarna och ledare var 2 damer från Älvsbyn som är enormt duktiga. De är så otroligt gulliga och delar med sig av tips och en stor kunskap om kviltsömnad. Vi hade jättetrevligt och började sy på en söt Pompadour med änglamotiv som de sytt i sin grupp. I Älvsbyn är de jättemånga 25 st. som syr, men i Boden som är mycket större är vi mycket färre! Vad beror det på???

Vi fick ett jättebra tips att använda stekplåtsplast (sådan där som man använder på plåtar när man lagar mat eller bakar) som under/överlag när man gör applikationer med vliesofix. Jättesmart!

Så nu har jag tre sömnadsprojekt igång samtidigt!!! 1. Giant Dahlia. 2. BOM:en. 3. Pompadouren. Men det är ändå ganska små grejer, så det är överkomligt.

******

Har ni märkt att jag lärt mig hur jag hanterar bilderna? Tack vare bloggvännen Lappeklipp!!! Hon beskrev så enkelt hur man gör! Tusen tack L.








2 kommentarer:

  1. Hej Anna-G!
    Man kan även använda "omslagspappret" som kopieringspapper är packat i. (Men det funkar inte lika bra eller lika många gånger som "riktigt" fryspapper.)
    För resten har du FYRA projekt på gång! Eller är din Thimbleberries redan klar??? ;-)
    Kram från Brita

    SvaraRadera
  2. Hej, jättekul att se steg för steg hur du gör! Jag har aldrig provat den metoden men den verkar praktisk.

    SvaraRadera