onsdag 28 januari 2009

Mitt första BOM block är klart!

Då jag har överlevt migränattacken och är inne på dag 3, så börjar livet återvända. Så idag har jag suttit i soffan och handsytt lite. Det resulterade i att min BOM blev färdig.
Tidigare har jag visat hur jag började sy med fryspapper, så nu tänkte jag visa fortsättningen.
Så här har jag gjort: nu ska jag sy dit första stjärnan och det är lite precision och ögonmått när den ska placeras rätt. Sedan får man nåla eller tråckla fast biten på plats. Ena spetsen ska ner i korgen en bit, så den måste vara öppen i överkanten. Sedan sydde jag fast stjärnan med små,, små stygn. Pillar bort tråckeltråden......




vänder på blocket, klipper försiktigt upp bakom
stjärnan och plockar ut fryspappret.










Sedan gör jag samma med nästa bit som är kroppen på snögubben. Noggrann inpassning, kanten stoppas in bakom korgen, sedan syr man på kroppen.






Ta bort tråckeltråden och klipp upp på baksidan. Samma procedur upprepas för varje applikation.









Stjärna nr. två nålas på plats....sys fast, och sist syr jag fast den övre korgkanten .












Och...så broderade jag dit detaljerna, placerade ut bladen och sydde fast enligt samma princip som de andra bitarna, på med knapparna ....färdig!
Så här ser min BOM ut. Längtar redan till nästa block.
























































































5 kommentarer:

  1. Så fint det blev, kul att se hur du gjorde!
    Klipper du bort delar av de understa applikationerna efter att du har sytt fast de översta? Håller handsömnaden för det? Jag tänker att stygnen skulle kunna lösa upp sig, men det kanske de inte gör?

    Trist med migrän, det är ett j*kla straff!

    SvaraRadera
  2. Det var en bra beskrivning... kanske testar jag nån gång.... handsömnad är annars inge för mig... :) kram ANnika

    SvaraRadera
  3. Så fint blocket blev och ditt sätt app applicera imponerar.Perfekt resultat .

    Önskar dig allt väl.Hoppas att den blöta handuken får torka och att du återfår livsglädjen.

    Hälsningar
    Ulla

    SvaraRadera
  4. Jätte fint block! Gissa om jag blir sugen. Längtar redan till vår sylördag.
    Hoppas vi blir riktigt många på ditt sycafe/att du blir fri från din migrän.

    Kram Louise

    SvaraRadera
  5. Hej, så fint det blev! Vilken häftig teknik, önskar att jag kunde göra det...Du har en jättemysig blogg som jag nu kommer hålla kollen på, kram Eva.

    SvaraRadera