fredag 14 november 2008

Vinter!!











Det snöar! Underbart med den vita snön, det blir så ljust ute.
Har varit hemma ett par dagar för att kurera mig, nu känner jag mig mycket bättre.
Jag har varit yr i huvudet och inte alls mått bra, trots att förkylningen började ge med sig. Virus!
Nu kliar det i syfingrarna lite, lite. Men jag ligger ändå mest och vilar.
Förra veckan tog jag ändå en bild av en massa fungly-tyger (=fun+ugly). Jag fick ihop en försvarlig hög.
Tillsammans med en massa små restbitar sorterade jag ut en massa blå tyger, och letde fram ett mönster från Lise Bergene.
Jag sydde några rutor. Det känns lite skönt att gör av med sådant som bara blivit liggande.
Med i högen finns också en del vintage-tyger från sent 70-tal. Men inte de typiskt storblommiga oranga. Så finns det några gamla småblommiga från 80-talet, så det är en salig blandning.
Det är väl det som är meningen med en fungly-kvilt, antar jag.
Framför teven virkar jag muddar och en är färdig och blockad, det är så rofyllt att virka, mönstret är roligt också.
Snart är det advent, jag tycker om att hänga upp de fina julstjärnorna. Funderar på att köpa en sån som står på fot, det skulle vara fint som omväxling. Adventsgran ska vi ha på altanen också, det är så fint i vintermörkret.
Måste förresten tipsa om en bra bok; "En halv gul sol" av Chimamanda Ngozi Adichie. För den generation som minns Biafra kriget på 60-talet är det en påminnelse om ett av de där krigen som väckte stor opinion, men som sedan glömdes bort.
En mycket läsvärd bok, sorglig, men samtidigt hoppfull, ett krig tar slut någon gång, och livet går vidare trots alla hemskheter som utspelas.




2 kommentarer:

  1. Kul att paketet föll ismaken... o visst är halsbandet hemgjort..:) fröna var Tomatilla purple.... kom ihåg fel i all hast..... man kan sylta o göra marmelad...:) det kommer en beskrivning på halsduk via mejl... Kram Annika

    SvaraRadera
  2. Dina fungly-block blir jättetuffa tycker jag, nästan funtty (fun+pretty). Ska bli kul att se vad som händer med dem framöver.

    SvaraRadera