onsdag 1 juli 2009

Färgsnurran!

På begäran kommer nu en enkel genomgång av hur jag använder färgsnurran.
När man ska välja ut vilka färger man skall använda sig av i en kvilt så finns det ju flera metoder att använda sig av.
Vilket val man gör kan bero på om man vill att kvilten ska vara "sprakande", ge ett gammaldags intryck, sober, eller harmonisk.
Det finns väl lika många olika val man gör, som det finns kviltar kan jag tänka.
När jag köpte snurran så ville jag se andra möjligheter än de jag vanligtvis kombinerade.
Jag tycker att jag går för mycket på "säkra kort", och därför vill jag kunna utmana mig själv lite mer.

******
Sedan måste man också alltid ta i beaktande vilka valörer(= nyanser) man använder och proportionen mellan färgerna.
På snurran så har varje färgfält 7 olika valörer, om man har flera färger är det klokt att ta lite olika valörer på dem, alltså inte bara mörka valörer av olika färger, utan en mörk, en i mittenskalan och en lite ljusare kanske.
Vilka proportioner de olika färgerna har påverkar det intryck som kvilten ger.
Primärfärger är de klara rena oblandade färgerna: gul, blå röd.
Sekundärfärger är: lila, grön och orange.
Tertiärfärger är: blå/lila, röd/lila, gul/grön, blå/grön, gul/orange, röd/orange.

Så här ser min snurra ut.I mitten ser man pilar i olika färger, det är de olika kombinationer man kan använda sig av.
De svarta pilarna som pekar till vänster, och en till höger, det är komplementfärger.Om jag har bestämt att jag ska göra en kvilt som behöver en stark accent, då väljer jag komplementfärgen, ex.: ett i huvudsak blått färgval, som behöver en extra touch för att synas kan med fördel tillägga komplementet som är orange.Men det är då viktigt att man inte använder den orange färgen lika mycket som den blå, utan bara som en färgklick. Vilken valör man använder beror på vilket intryck man vill ge.

Den röda triangeln ger en balanserad färgkombination. Pilen med stjärnan lägger man mot det färgval man har som bas, de övriga är färger som går bra ihop. Den kombinerar var fjärde färg på snurran. Om man tar sekundär eller tertiär färger så blir kanske kvilten lite mjukare än om man väljer klara primärfärger.

Den orange triangeln är en delad komplementblandning. D.v.s. att den väljer de bägge sidofärgerna bredvid huvudfärgens komplement. Om jag lägger den orange pilen med stjärna mot grönt t.ex., så pekar de andra orange pilarna på rödorange och rödlila. Komplementfärgen är ju röd.

Den gröna rektangeln pekar ut fyra färger som matchar varandra, och här kan man få ett sobrare färgval genom att välja sekundär eller tertiärfärger.

Den lila kvadraten slutligen använde jag mig av i min lilla BOM som jag visade i gårdagens inlägg. Jag gillar den eftersom den kombinerar ett par primära/sekundära färger med tertiärfärger.

Sedan kan man förståss också välja analoga färger, d.v.s. färger som ligger bredvid varandra i färgskalan en blå+blågrön+lila t.ex.

Monokromatiskt färgval blir väldigt harmoniskt. då väjer man en färg och så väljer man ut tyger med olika valör av samma färg, en mörk en mellan och en ljus t.ex.

******

Ovanstående bild visar det färgval jag gjorde till min BOM. Jag beslutade att använda den lila kvadraten, och mitt huvudval var blå, den färgen ville jag ha på korgen, som också tar mest plats i bilden. Som synes så är tyget mönstrat i flera blå nyanser som ligger nära varandra. Då ser man att det inte ser "oroligt" ut.

Nästa kvadrat pekar då på rödlila, det passade fint till blommorna i bilden, så jag valde lite olika valör på dem.

Nästa pekar på grönt, och det är ju faktiskt givet eftersom bladen helst bör vara gröna. Även där valde jag lite olika gröna valörer.

Till blommornas små "fröautomater", pekade den på orange, och där blev valet också olika valör, så att varje blomma fick olika.

Till sist fanns bara den lilla fågeln kvar, och då valde jag en färg nära den blå, för den skulle inte ta över för mycket från blommorna, och en annan blå valör skulle bli lite tråkigt.

Nu hoppas jag att fler använder snurran, för den är ett bra hjälpmedel. Speciellt om man tycker att färgval är svårt. Säkert är det också något som kan verka oklart och självklart är det bara att maila och fråga om det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar