tisdag 21 juli 2009

Broderimappen är klar!

Efter några kvällars pyssel så är jag klar med mappen, AnnAKa:s Stitchery mappe.
Jag är helnöjd, för den var inte helt lätt att göra.
Tyget är jag också nöjd med, det har jag köpt på Quilterian i vintras tror jag. Sedan har det legat och väntat på vad det ska bli.
Det är tre olika tyger som går ton-i-ton, så bekvämt, då behöver man inte fundera på kombinationer. färgsnurran har fått vila.
Lite gammal knypplad spets, (auktionsfynd) har fått pryda framsidan och tre små hjärtan-knappar.
Knytbanden är smala satinband som man köper metervis.
På baksidan sitter en ficka som jag dekorerat med ett gammalt broderi (också auktionsfynd) från ett flicklinne.
Också här har jag sytt på en träknapp.

Detta är insidan med en kombination av fyra fickor. Även här använde jag satinband till trådskäraren (som inte finns, men skall inhandlas).
Och hela mappen utvikt, med plastfickan på andra sidan. Plasten är från en rejäl gammal plastficka, så jag bedömde att den är nog tjock och stadig. Lite halkig att sy på, dock.
******
Det har varit några varma och soliga sommardagar sedan vi kom hem, så vi har mest varit utomhus och grejat. Men som synes så har allt ett slut, så nu har vi en mulen dag, därför ser det lite grått ut på bilderna.
Bl.a. har vi slipat och målat utemöblerna som mappen ligger på. Tidigare var de gula, men vi ville ha lite mer enhetligt, så vinrött, som vi har på husknutarna och fönsterfoder, fick det bli.
Jag får visa en bild när jag tagit en, av den "nygamla" trädgårdsmöbeln.
Även de andra trämöblerna som nu är blå, ska få en dos ny färg.
******
Innan det blir av så ska vi ta en sväng lååångt norrut, till en plats, en by, som heter Mounionalusta. Uttala det om ni kan!
Det är makens hemby, och nu ska vi upp och titta till hemgården, klippa gräs och sån´t.
******
Knappshopen är under bearbetning, det tar dock en förfärlig massa tid att sortera upp allt, men det kommer, hav tålamod! Jag måste ha lite semester emellanåt!







12 kommentarer:

  1. Så vacker den blev.

    Jag tror inte jag kommenterat förr men jag har läst din blogg ett tag. Du gör fina saker.

    SvaraRadera
  2. Jättesöt broderimapp. Gulligt med spetsen. Vad skoj med knappbutiken...
    Hur långt norrut/var ligger Mount..?? :-))
    Ha det så gott med nymålade möbler...hoppas värmen kommer igen så du får njuta av dem.

    SvaraRadera
  3. Fin, fin, fin! Vill också ha en! Men jag MÅSTE verkligen göra färdigt lite annat först ...

    SvaraRadera
  4. Oh så fin din mapp blev, ja har en på gång men det kommer så mycket ivägen hela tiden... Kram Lizzan

    SvaraRadera
  5. Vad himla fin din broderimapp blev! Kul att auktionsfynden kommer till användning, jättesöta spetsar! Ha så trevligt i Mounonånting! ;-) Kram Brita

    SvaraRadera
  6. Så fint det blev med det gamla broderiet!
    M-ordet var ju lätt att uttala ...
    när man stakat sig igenom det 15 gånger. Ligger M... i Sverige eller Finland?

    SvaraRadera
  7. Broderierna båda nya och gamla och så spetsen som pricken över iet.Ljuvliga kombinationer.
    Hälsningar och ett stort välkommen åter till ett lite torrare norra Sverige.
    Ulla

    SvaraRadera
  8. Åhh vikken gobit, riktigt riktigt söt
    :)

    SvaraRadera
  9. Jättesnygg.. :o))
    Har haft denna på min att göra lista ett tag nu... kan den tänkas bli gjord nån gång...kanske..:o))

    SvaraRadera
  10. Vad kul det låter med en knappshop, det ser jag fram emot :o) Din stitcherymapp blev jättefin, gillar särskilt den knypplade spetsen och kanten från linnet! Kramar Ullis

    SvaraRadera
  11. Så fin din mapp blev, min ligger i högen "vill göra nu" men jag hittade inget tyg i dag när jag var hos Färg och form.
    KRam Eva i Malmö

    SvaraRadera