söndag 1 februari 2009

Sticka småvarmt m.m.


Kunde förståss inte motstå att skaffa mig Johanna Wallins nya bok "Sticka småvarmt".
Läste om den i några bloggar och eftersom jag sett en del av hennes muddmönster så tänkte jag att den här boken kan vara i min smak.
Efter att ha tittat i den så är jag helnöjd. Den innehåller basmönster, sedan kan man använda sig av olika varianter för att förändra dessa till personliga varianter. Mycket fyndigt! Jag ska absolut sticka någon mudd, och säkert en del av det andra också.
******
Jag började också sticka februarisockan i Stickameras sockklubb. Den heter"Hearts for you" och är LÄTT att sticka. Jag är fortfarande störd över att jag inte klarade januarisockan.
Jag använder mig av garnet "Gems" från Louet, merinoull, färgen Indian summer. Det har jag visat i ett tidigare inlägg. På skaftet stickar man hjärtan, men det hade synts mer i ett enfärgat garn. Tyvärr är mina enfärgade garner lite för tjocka, så det fick bli Gems, denna gång.
******
Skulle sy färdigt min Pompadour igår, men jag har glömt hur man gjorde tulpanerna till bandens avslutning, så nu väntar jag till onsdag när vi träffas och syr i kviltgruppen, då får jag säkert lite tips av de andra som varit mer uppmärksamma. Resten är klart i alla fall.
******
Det är dessutom dags att ta tag i februaris UFO, utmaningen på May Britts och Kris blogg.
Ett UFO i månaden var det. Januaris var duken och tetraväskorna.
I februari ska jag äntligen pyssla färdigt med hjärtetäcket, ge den en kant, har jag tänkt. Det är ofta sådana små grejer som är kvar, så jag räknar med att det ska gå rätt snabbt. Jag måste nämligen planera för en Workshop i februari.
******
It´s time to decide which UFO I have to do in februarys challenge "One project a month". Februarys challenge will be my heartsquilt that needs a binding. Small things, but necessary, is often what I leave. Hope I will get it done in a hurry because I have a Workshop to plan this month.
******
Jag har tittat in på QOL-listan på Yahoo, och beundrat alla tjusiga BOM block som folk lagt in.
Waow, hur läckra som helst. Det är ganska bra att sy ett block i månaden, för det blir att man längtar till nästa, man ledsnar inte som när man syr 10-12 på raken, då kan de sista kännas motiga. Nu är det ganska lagomt tycker jag.
Dessutom kan man välja vilka man ska sy, det behöver inte vara alla heller.
******
Nu ska jag gå ner i källaren och titta till mina pelargoner. Kanske de vill vakna snart?
Jag har ett gäng Mårbacka, som jag pysslar med och övervintrar år från år.

5 kommentarer:

  1. Hej

    Fin bok! ta med den till nästa stickcafe'.
    Igår flamfärgade jag garn på Kronan i Luleå. Nya projekt väntar. En toppendag med massor av trevliga mmänniskor/god sopplunch.
    Tänk vad givande det är att gå kurs...

    Hoppas du förstår min förklaring/om inte hör av dig! så du kan sy dina tulpaner färdiga.

    Vi ses på onsdag!

    Louise

    SvaraRadera
  2. Hej, så många järn i elden du har! Mårbackapelargoner är ju så ljuvligt fina, ha det bra kramar Eva.

    SvaraRadera
  3. Har också kikat på den boken..... kanske ska man slå till.... o ett nytt UFO har påbörjats här med... :) Kram Annika

    SvaraRadera
  4. Kaffeväskor!!!
    Det är just en sån jag vill ha.
    Jag hörde av en att kaffeförpackningarna i Suomi är bättre för dom är tåligare.
    Kanske borde jag köpa hem ett gäng nu när jag åker dit =)
    Säljer hon sådana, som du köpt av?
    Kram Nina

    SvaraRadera
  5. Hejsan. Jag vill så gärna lära mig att sticka sockar och vantar. Men man måste nog ha ett gott tålamod?

    Hälsar Leja

    www.123minsida.se/Ejdelens-Textil

    SvaraRadera