tisdag 2 december 2008

Väskor....


Det är inte så att jag lider brist på väskor, så det är anledningen till att jag köpte det fina Kaffe Fassett tyget och mönstret i lördags.
Oh, nej, men jag gillar att sy väskor. Jag har gjort ett antal stora väskor som jag kan ha med när jag handlar. Två av dem ser ni härovan.
Den svarta fanns som mönster i en Fat Quarter, och den andra gjorde jag när vi sydde väskor tillsammans i vår kviltgrupp. Stjärnan är en vikning från en jättekul kviltbok som heter "Quiltagami", med japansk vikteknik på tyg. Pilligt men roligt!
Själva väskan är gjord efter Lise Bergenes väskmönster. Det är en norsk designer, som jag gillar skarpt p.g.a. hennes underbara färg- och formsinne.
Att ha en tygväska när man handlar tilltalar mitt "rädda miljön" samvete. Nog använder vi både plast och papperskassar alldeles i onödan. Lika enkelt att ta med en tygpåse.
Jag har också sytt några "kaffeväskor", men dem har jag gett bort.
Det ligger massor med tomma kaffepaket i en kartong, bara att sy av. Ska göra högen!!!!


******
Julen närmar sig med stormsteg!! Jag bakade lite saffransbullar och chokladfavoriter i helgen, men jag kan inte låta bli att göra pepparkakor. Det luktar så himla gott!!
Sömnaden får gå på sparlåga ett tag fram till lovet!
Jag håller på med julklappen till E. Ett par virkade vantar i "Eskimo" samt en stickad mössa till. Det går nog snabbt att göra den för jag använder stickor nr 8!

******
Syrummet måste julstädas även det, så det blir att packa ihop och stuva undan lite material som ligger framme. Dammigt är det också! Det är därför jag nyser när jag sitter och syr!!! Det är inte någon förkylning!

3 kommentarer:

  1. Så snygga väskor! Square-in-a-square-blocken i den svarta är jättefina och väldigt effektfulla, och tyg-origami låter ju bara så kul. Den boken får hamna på min önskelista.

    SvaraRadera
  2. Hmmmm kaffepaket... låter intressant.... bilder.... vill jag se... om det finns nåra..... dina väskor var så snygga.. Kram Annika

    SvaraRadera
  3. Tack för kommentaren!
    Det är precis som alla andra säger! Alla goa kommentarer värmer!!!
    Ska genast lägga ut ett par kaffeväskor så du får se.....det är inte mina utan en av de andra damerna i kviltgruppen som syr såna i parti och minut. Mina har jag gett bort innan jag tänkt på att fotografera dem, men jag har gjort precis likadana!
    Anna-G

    SvaraRadera