onsdag 17 december 2008

Lite virkat och lite sytt


Övre bilden visar de mycket varma pulsvärmarna som jag virkat.
Mönstret är från Hemslöjdens bok "Virka muddar" av Maria Gullberg.
Den är en guldgruva om man vill prova lite olika mönstertekniker i virkat.
Mina pulsvärmare har jag gjort av Drops Alpacka, som är en stor favorit.
Nu är jag sugen att prova några fler av de muddar som hon visar i boken.
Men....det måste bli klart något påbörjat i den där TV-korgen först.
Jag har en fåtölj där jag alltid sitter och handarbetar när jag tittar på något prioriterat program på TV.
På golvet vid sköna fåtöljen har jag en vacker spånkorg som en släkting till min kära I, har gjort.
I korgen har jag en del favvogarner som jag kramar, påbörjade projekt, projekt som en gång varit färdiga, men som jag av missnöje börjat repa upp, mönster på grejer jag vill göra, o.s.v.
Ibland gör jag en inventering och tar tag i något bortglömt, som ligger för långt ner i korgen för att jag ska nå det av "misstag".
Ikväll ska jag virka klart ett par vantar som jag "hittat".
******
Den undre bilden, ja det är ett par tabletter som jag börjat sy i flätteknik.
Det är väldigt kul, för det blir lite liv och struktur.
Tyget fick jag av Annika i Mixa & Matcha 2, ett jultyg + det gröna.
Så kom jag på att det nog passade väldigt bra mot det röda som jag hade sedan tidigare. Därför måste jag ju prova och då får det bli en grön och en röd tablett!
Jag kviltade med dekorsöm och en melerad kvilttråd, rött på den gröna och grönt på den röda. Som mellanlägg använde jag en polyestervadd med klister på en sida, det blir lagom på en tablett tror jag.
Jag ska skära till bitarna och sy på en kant runt om, samt göra en liten applikation på sidan.
******
Ta en pepparkaka och en kopp kaffe, och njut en stund! Det ska jag göra.
******


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar