tisdag 3 juli 2012

Vintage tyg = kjol

 Detta tyg har jag kommit över kanske på någon auktion, jag minns inte. Det är ett tyg från 50-talet. Vilka underbara mönster som gjordes då. Jag har haft en tanke med det; att det passar till en kjol.
 Och det blev det! Av mönstret som inhandlades häromdagen. Jag är jättenöjd med den.
 Dragkedja i sidan.
 Infodring i midjan
 Av en bit passande kvilttyg skar jag remsor till dekoration.
Av detta mönster, Burda 8090. Lite pyssel med att förkorta (jag är rätt kort i rocken), mäta för rätt storlek. Inte det enklaste.Jag är ett missfoster med midjan i en storlek och höfterna i en annan (och det passar INTE med längden!!!). Men nu när jag pusslat ihop det och det passar så bra, då ska jag passa på och sy en till! Bara i rena glädjen!
Kan meddela att den sitter som en smäck! På min tjusiga missfostriga kropp!

5 kommentarer:

  1. Snygg Kjol och för att inte tala om det grå tyget! Vill se den i verkligheten..

    Hälsar Louise

    SvaraRadera
  2. läckert tyg, passar perfekt till kjolmodellen. Fin med dekoren i kvilttyg.

    Vem är inte missfostrig :))

    KRam o lycka till med nästa kjol.

    SvaraRadera
  3. Haha! Min kropp har många olika storlekar och har svårt att passa i färdigsydda kläder. Jag borde nog göra som du - sy själv.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Så spännande att få se den färdig på modellen! Det var verkligen snyggt tyg! Det är ett äventyr att sy åt sig själv när man inte hamnar inom det gyllene snittet...men kul!

    SvaraRadera
  5. Fint tyg och fin kjolmodell! Får lust att sy en själv.

    SvaraRadera