lördag 2 oktober 2010

Smygmaskvirkat och garnprover

De smygmaskvirkade fingervantarna till sonen är klara med några dagar tillgodo. han fyller år på Kanelbullens dag (!) måndag alltså. Imorgon ska jag bjuda på tårta så det blir lite förhandsfirande. Garnet är 3-trådigt svenskullgarn, det blå är mycket gammalt, växtfärgat, som jag haft bra många år i min garnkista. När gossen var kanske 4-5 år gick jag en helgkurs i växtfärgning. Det var höst och kallt och regnigt. Vi satt i en "koja" utan lyse mellan skurarna. Garnet färgades i stora vattenvärmare, nere vid starnden av en sjö, där vi kunde ta vatten. Nu fyller han 33!

Häromdagen fick jag några garnprover från Kristina, som har en webshop och säljer broderikit och fina broderigarner och sidenband från Sydafrika. Det verkar vara en fantastisk kvalitet, och jag blev så förtjust i perlétråden som har en så vacker mjuk melering. Även den 6 trådiga är så fin. Jag måste prova den, men jag är säker på att det ger ett vackert broderi, med den meleringen.


3 kommentarer:

  1. Gissa om om jag blev inspirerad av alla hennes garner. Hon hade föreläsning och vorkshop med oss på ett årsmöte med Riksföreningen för handvävning.
    Vi fick prova på att sy bandbroderi. Du kan se lite bilder på min blogg därifrån.

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Är nyfiken på hur du har det med din nya symaskin. Är du nöjd med den? Är väldigt sugen på att köpa mig en ny maskin för min är 31 år och vägrar att frihandskvilta.

    SvaraRadera
  3. Fingervantar! JAg är imponerad, det verkar vara svårt!

    SvaraRadera