söndag 19 april 2009

Eget mönster!

Är inte den här tygkollektionen som en påse godis??
Jag kunde inte hålla fingrarna borta från den igår.
Jag har haft en idé för den här charm-packen, och beslutade mig för att prova.


Först sorterade jag ihop bitarna två och två.
Jag vill att de ska ha en liten kontrast, men inte för stor.
Jag har också tänkt på att inte lägga ihop två storblommiga.


Sedan till mönstret!
Och det har jag faktiskt hittat på alldeles på egen hand.
Så detta är en Pumlan design!!
Men det vet jag väl, att någonstans finns det säkert redan ett antal som redan gjort detta.
Det jag menar är att jag har inget mönster (jag har INTE fått storhetsvansinne!).
Jag tänkte från början på "Pinwheel", men ville inte riktigt ha skärningen i mitten.
Jag ville prova att skära snett över, utan att gå rakt på mitten.
Jag mätte då ett lämpligt antal cm från vardera kanten, lika mycket uppe som nere, till höger mot vänster, och skar.
Sedan flyttade jag den övre högra biten underst, och samma med den undre vänstra.
Då får man en slags Pinwheel, fast inte riktigt.
Det blir en skev vindsnurra.



Sist och slutligen är det bara att sy ihop bitarna.
Först två och två, och sedan rakt över.
Sedan måste de trimmas för att bli lika stora.
Mina blev 10,5 cm i kvadrat.
Det var hur kul som helst att pyssla med ett nytt projekt.
Jag orkar inte hålla på med en sak i taget.
Det går inte!
******

Så till ett annat projekt, en WISP! Det är min Giant Dahlia som är på gång i sakta mak. Jag har dock ett problem och det är att det bubblar sig på mitten. Jag måste fram med sprättkniven! Annars blir detta inte bra alls. Så nu vet jag vad jag pysslar med framför teven ikväll!





7 kommentarer:

  1. Så läckert det blir med dina skeva vindsnurror! (Jag skulle säga att det är en stack'n slash-teknik du gör.)

    Lite bubbligt på mitten av en dahlia, sånt brukar kunna lösa sig med en vänlig och bestämd pressning när allt är hopsytt. :) Men du, vad fin den blir!

    SvaraRadera
  2. Oj, vad läckra tyger du köpt!!...Rolig ide! Jag blir jätte sugen att prova den...
    Kanske jag får se den på onsdag...

    Hälsningar

    Louise

    SvaraRadera
  3. Vilka underbara tyger. Dalian är ju helt ljuvlig. Synd att den bubblar sig. Men som Anna säger så kanske det räcker med lite pressning.

    SvaraRadera
  4. Hej du. va fin vårlöparen blev. Ska vindsnurrorna bli till en löpare också eller? Vilket arbete med dahlian, men vad den bli läcker. Jag har satt bort symaskinen, nu är det plantorna och trädgården som tar all min energi och kraft. Kram Katarina

    SvaraRadera
  5. Vilka läckra saker du håller på med! Vindsnurrorna ser skoj ut och jag förstår att du inte kunde låta bli de tygerna. Dahlian är ju bara sååå fiiin! Kramar Ullis

    SvaraRadera
  6. Pust!!! vilken jobb.... det bli ju jättefint.... du är så duktig o jag blir så avundsjuk.... här har symaskinen varit tyst i flera veckor nu... kram Annika

    SvaraRadera
  7. Hej!
    Nu har jag strosat runt hos dej en bra stund och tittat på alla vackra saker. Jag kommer åter till dej. Ha en fortsatt bra vecka.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera