torsdag 19 mars 2009

Mer om strata och flip-flop!

"Vad är en strata och en flip-flop, undrar Hönemor".
Jag är så inne i detta med kvilt, så jag tänker inte på att förklara alla konstiga ord som jag svänger mig med.
Så här kommer svaren:
1. Strata= remsor med tyger som sys samman till ett stycke. Ni vet det där med att skära sönder och sy ihop.
En strata är grunden när man ska sy en flip-flop-duk.
2. Flip-flop= en duk som sys ihop med bitar som skurits med en 9 graders linjal.
Dessa dukar (ja, det går att använda till annat än dukar också), kan bli vågformade eller runda om man vill det.
För att få ihop en flip-flop-duk så syr man alltså först en strata av remsor som skurits till i olika bredd och i varierande färg, gärna med en stark kontrast.
Av denna strata skär man sedan ut bitar med hjälp av en speciell 9 gradig linjal.
Sedan syr man ihop dessa bitar i en vågform, eller en rund form.
Effekt uppnås genom att man vänder de olika ändarna åt motsatt håll, då bildas vågformen.
Man kan också sy ihop ändarna åt samma håll, då får man en rund form.
Jag får ta några foton medan jag syr, så får du se hur det blir.
Då kommer du att förstå.
Quiltemagasinet hade en artikelserie 2008, om olika projekt med denna speciella linjal.

1 kommentar:

  1. OJOJOJ vilken fart du har... här trampas det runt på sammma fläck.... Ha en skön kreativ helg... Kram ANnika

    SvaraRadera