söndag 30 september 2012

Kaffe, mer kaffe, lite te och choklad! ...och lite annat

 Som ni alla förstår, så kommer det inte att vara sista gången jag visar något som är sytt kring temat kaffe. De här tygerna ligger bara och väntar..... De bruna i överkant är enfärgade bruna som jag gärna använder till tygerna som komplement. Dock tror jag det är dags att göra en insats snart igen för att minska denna hög. Många tyger är bara mindre bitar som lämpar sig för pannlappar, muggmattor, eller liknande.
 Jag hade tänkt att jag i sommar skulle få tid(???) att sy något av dessa te- och chokladtyger. Jag vet inte var den tiden försvann. Det har då inte berott på vädret! De ligger fortfarande fint hopvikta, osydda, och lockar mig!
Nu ska jag inte skriva mer om det här temat, men det kändes som en bra sak att visa, så kanske jag sparkar mig själv i ädlare delar, och gör något av dem.
******
Ett nytt tema kanske?
 På onsdag ska vi sy en nåldyna i kviltgruppen. jag har förberett med 15 kvadrater i 3 olika färger. Pressat fast fryspapper och kanterna. Bara att sy!
 En annan uppgift vi fick till onsdag var att sy fast block på tygerna i övre kant på bilden. Vi har fått dem som en "present" från en annan lokalgrupp, som utmanade oss att sy något av dem. Projektgruppen har bestämt hur det hela ska gå till, och vi utför sedan det hela tillsammans.
Jag drog i vanlig ordning fram en hel hög med tyger som kunde tänkas passa till dem. Samtidigt insåg jag att blått är en bristvara i mitt tygförråd!!!
Så här blev de!
Detta har jag nu ägnat lördag, en stund, och sammaledes idag. Det var under detta rivande i tyglådorna som kaffetygerna uppenbarades, och jag fick upp ögonen för dem igen.
Jag har också rengjort och smort upp maskinen, för den skramlar så förgjordat! 
Undrar om någon där ute i cyberrymden har en Bernina Aurora QE 440? Är det vanligt att de skramlar, och kan man göra något åt det, eller är det ett fall för symaskinsdoktorn?

4 kommentarer:

  1. Nej, en Aurora ska inte skramla. Gör den det även när den är smord? I så fall rekomenderas ett besök hos doktorn! Kramar Ullis

    SvaraRadera
  2. Det låter som en kul ide´att en lokalgrupp utmanar en annan. Det var något att tänka på!

    Dollandesign

    SvaraRadera
  3. Oj, så mycket fina alster du skapat från alla Kaffe tygerna!
    Snacka om favorit tyger! Man blir aldrig less..
    Ha de gott så ses vi på onsdag!
    Louise

    SvaraRadera
  4. Eventuellt kan det vara den lilla fjädern, spärren som är placerad på undersidan av stygnplåten som har släppt. Min maskin blev betydligt tystare när jag hade fått en ny sådan. Kram från Lena i Örerbo

    SvaraRadera