lördag 25 augusti 2012

Ljus och skugga.


 
Idag har vi varit på skördemarknad och cruising. Vilka tjusiga bilar vi såg och sällan har  det varit sådan trafikstockning i vårt lilla centrum. Kanske det beror en hel del på omfattande byggnationer så att halva stan är avstängd för biltrafik.
Skördemarknaden är ganska stor. Vi köpte både grönsaker (av brorsan) och gravat renkött, samt en årsförbrukning med honung som ska levereras hem om någon vecka.
Jag hittade en stuga där Hemslöjden huserade, och köpte den fina vantboken till något reducerat pris. Det är en riktig ögongodisbok, med många, många, fina vantmönster.
******
Jag har lyckats prestera något litet i syrummet efter en jobbig vecka. Majas utmaning ligger hopsydd, utan kanter ännu. Ungefär så som bilden ser det ut!! Jag hade inte så många blommiga bitar som krävdes, så det fick bli jag-tager-vad-jag-haver! Resultatet är inte alls pjåkigt, jag gillar det faktiskt. Det är ganska kul att pussla med det som finns. Det får bli lite som det blir. Enkelt med bara små 2" kvadrater, men ändå en lek med ljus och skugga.
Halskragestickningen blir också bra, men det är samma fenomen där. Det går sakta. Jag orkar inte många varv varje kväll.
******
Vi hade så fint väder på eftermiddan att jag skördade vinbär och en massa rabarber. Det blir god saft! Den gör jag i saft-majan, enkelt, och inte så tidskrävande som med silduk. Snart är det dags att avsluta i växthuset också. Några tomater ska väl få mogna klart, och paprikorna ska jag plantera över i krukor och ta in. Likaså basilika och timjan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar