söndag 1 april 2012

Vårvinter

Det kan ju vara svårt att fatta hur mycket snö vi haft denna vinter. Men nu, efter flera veckors tinande och många vackra soliga dagar, så ser det ut så här bakom huset!!!!
På framsidan känns våren lite närmare. Gruset är nästan snöfritt nu.
Här på baksidan har KM gjort en snötipp, för att få undan snön från infarten. Man kan ju inte skyffla ut det på gatan, för då skulle det inte gå att ta sig fram. Vi får lösa det så gott det går på vår lilla plätt. Det är hård skare efter att det regnade en dag, och sedan frös på. Här uppe i norr är det denna tid på året som kallas vårvinter. Vi gillar den skarpt, för då vet vi att nu har vintern släppt sitt grepp. Vår, som i södra Sverige, det är bara en mycket kort period i maj, på ibland 2 - 3 veckor bara. Sedan brukar sommaren komma med full styrka nästan på en gång. Det bästa med vårvintern är att vi har sol och värme på dagarna, men ändå så mycket snö att man kan åka skidor, eller skoter, om man så vill. Gräva snögropar där man kan ligga på ett renskinn och sola, det är finfint under påsken. Några vårblommor har jag inte en chans att få se ännu, för under all denna snö, är min rabatt begravd. Men på promenaden i morse, då såg vi krokus mot en solvägg, där snön tinat bort helt! Så det finns allt hopp!
Jag har planterat om mina pelargoner, men de ser ynkliga ut! Jag får nog tigga några skott från mamma. Och så ska jag plantera frön till paprika, för att ha i växthuset, det ska bli spännande att se om det blir några frukter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar