onsdag 29 september 2010

Äntligen bättre

Det är verkligen inte kul med förkylningar, men nu är det över. Förhoppningsvis dröjer det till nästa gång! Jag är väldigt sällan sjuk!
Orken har ju varit dålig, jag har mest degat framför burken på kvällarna. Dessutom fyller sonen snart år, så jag håller på att göra ett par vantar till honom, teknik; smygmaskvirkning. Låter skumt, men är inte alls så tokigt. Det är den långsammaste variant av något med nål, som finns, dock. Han gillar dem för de är täta och varma, blir lite tovade när man tvättar dem, men slits ganska snabbt. Han har avverkat ett par. Nu behövs nya, så det blir en present.
Jag tänkte visa vad jag ibland får för mig att sy av spetsar som jag får tag på på loppisar eller auktioner. Då kan man sy nya påslakan t.ex.
Receptet är som följer: tag 2 lakan som likaså fyndats på loppis, Kan vara lika gärna utan spets, som mina. Färga i maskinen och det är då ganska kul att knyta lite batikmönster på dessa.
Klipp bort spetsen från ett annat gammalt trasigt lakan och sy fast, Sy sedan ihop de 2 lakanen till ett påslakan. Kuddöverdrag görs av andra små rester av gamla slitna lakan. Likaså batikfärgade och sedan sytt dit spetsen. Klart!



Mina påslakan är kanonbra kvalitet, det är en kraftig bomull. De kommer att hålla flera generationer tror jag. Sedan blir de speciella och helt egna!



4 kommentarer:

  1. Gött att du börjar bli bättre! Ovanligt sega och sura förkylningar den här hösten verkar det.
    Så läckert med dina fina påslakan, snyggt jobbat!

    SvaraRadera
  2. Vad fiffi du är! Dina färger/ jätte fina påslakan.

    SvaraRadera
  3. Skönt att du är på bättringsvägen. Hoppas du slipper det på ett tag nu.
    Jättefina pålakan och vilket bra idé att använda gammal spets till att piffa utill pp påslakan.

    SvaraRadera
  4. Vilka fina lakan! Bra sätt att ta tillvara gamla fina spetsar. Kramar Ullis

    SvaraRadera