lördag 24 oktober 2009

En mycket långsam stickning!

Oktobersockan går något så fruktansvärt långsamt framåt.
Flätorna på sidorna är så omständliga så jag måste ha mönstret framför mig hela tiden. Då är det INTE en optimal sockstickning i min smak kan jag säga.
Garnet är mjukt och fint, men splittrar sig lätt när jag ska sticka flätorna. Det gillar jag inte heller.
Färgen är däremot jättefin i grönt, turkos, lila.
De små trästickorna beter sig inte bra heller, det är en liten, mikroskopisk vass kant där garnet hakar fast på en av dem. Inte bra alls.
Men skam den som ger sig, snart ska socke 1 vara klar och då får jag upprepa proceduren bara...puuh!
Broderiet "Hattie i hattaffären" är klar; det här jobbet gillar jag bättre än stickningen!
Jag använder scraps och lite större bitar tar jag från en Layer Cake jag köpte i våras med lite blommiga och romantiska tyger.
Till hattaffären är det dock uteslutande scraps jag använt.
******
Jag ska vara med i nästa Jelly Roll byte på QOL-listan för nu har jag en del att byta med.
Denna gång är det beige/vita remsor. Toppen att kombinera med annat.
Sedan måste jag ut och fiska lite på nätet för jag har spanat in 2 böcker jag vill ha (kviltböcker).
En av Leanne Beasley och en av Gail Pan. Är de inte för dyra så slår jag till!
******
Idag har vi varit till storsta´n (Luleå), och jag köpte lite jord så jag kunde plantera mina amaryllisknölar, som har knoppar.
3 st. är ännu i "puppastadiet", få se om de livas upp?
Förrådet i källaren är färdigt och vilken ordning det har blivit där!
Så snyggt också med panelen vitmålad. Det kommer att bli så i resten av källarvåningen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar