söndag 13 maj 2012

Vad håller jag på med?

 Tja, lite av varje, är väl svaret. Jag har preparerat block till mina "Everyday Angels". Då upptäckte jag att det inte fanns tillräckligt av den tunna påstrykbara vlieseline som jag brukar sätta bakom varje block. Så det får väl bli en tur till Luleå snart. 
Någon har ställt frågor om de här änglablocken, så jag ska svara så gott jag kan. Mönstret heter "Everyday Angels" och det har funnits (för jag vet ju inte om det går att få tag i längre), hos "Klippt o Skuret". Jag vet inte ens om det företaget finns längre. Det verkar dock som att det är "The Chook Shed Pattern Co." som har tillverkat det. Sedan är det omarbetat med svensk text av den förstnämnda svenska firman (???). Jag införskaffade mönstret för ganska många år sedan, och började spara lite gamla flanellskjortor och andra rutiga tyger som jag tyckte skulle passa denna design. Sedan har det blivit liggande länge, till jag tog tag i det nyligen. Jag har sett ganska många sådana här täcken på våra träffar här i Norrbotten, så det är/har varit ett mycket populärt mönster. Kanske någon annan vet mer; om det går att få tag på, och var???
******
 Jag har blivit sugen på att sy mig en kjol. Förr sydde jag mycket kläder, både till mig  själv och sonen. Nu har det mest blivit kvilt de senaste åren. Men nu så har den ådran vaknat till liv. Det måste vara vårkänslorna! Jag har ett gammalt bomullstyg som jag tror är 50-60-tal. Visst är det fint? Det borde räcka till en kjol tycker jag, så nu återstår att finna ett bra mönster. Helst bara ett enkelt, inga konstigheter.Lite utställd kjol med lite vidd, det brukar passa mig. 
******
 Jag har faktiskt donat lite med mina växter också. Planterat skott från "Mårbackapelargoner". Tur att mammas var vid liv, för mina var utom räddning.
Och så har jag skolat om 3 st. paprika, som jag sådde frö av tidigare. de har tagit sig fint.
När jag var ute i växthuset så gick jag och tittade i trädgårdskomposten också, för att se om det låg några skärvor från krukorna kvar där. Det gjorde det, men jag hittade en krukros som hade klarat vintern där!!! Jag tog upp den och delade den i 3 delar, ganska brutalt. Men har den klarat vintern så måste den vara ganska tålig. Nu står krukorna i fönstret och blir omhuldade med vatten, värme och solljus, samt små uppmuntrande tillrop. Borde inte det räcka?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar