onsdag 17 augusti 2011

Sjalstickning

Nu är jag på 3:e försöket med att sticka sjalen. Projektet har ändrats. Jag började att sticka Vickeviras KAL, men det passade inte till detta garn. Jag kunde inte urskilja mönstret, och då kändes det meningslöst att sticka det med det här garnet. Det kräver nog ett mer enfärgat och slätt garn. Jag började med ett enkelt mönster, rätstickning och hålvarv. Men även det rev jag upp. Nu har jag börjat sticka en långsmal sjal, som jag kan vira flera varv, den blir inte så bred, mer som en halsduk, med en snibb. Samma hålmönster som tidigare, resten hittar jag på, för att få rätt form.

******
Min 3:e gladväska, går långsamt framåt. Den ska bli en present till E, brorsdottern. Hon har bestämt färgerna själv, så den är inte hemlig. När jag får tid så syr jag ihop den. Sedan skickar jag iväg den till storstàn.
******
Några har undrat om Ture och Tekla. Jag har virkat dem som "Hjärtekatter". Det är ett projekt som går ut på att man virkar små katter som sedan samlas ihop, och sedan delas de ut till hjärtsjuka barn på Drottning Silvias Barnsjukhus i Göteborg. Ett behjärtansvärt ändamål tycker jag. Så det känns kul att kunna göra det. Det finns en blogg - Hjärtekatten - där man kan få alla detaljer, adress och även mönster till katterna.




1 kommentar:

  1. Åh vilket härligt garn du hade där... o en vacker sjal blir det... flitiga du..:) här ska det stickas på beställning.... senapsgult... Kram Annika

    SvaraRadera