tisdag 8 juli 2008


Här en bild på min kvilt "Trip to Universe". Den sydde jag förra året när jag gick "Hantverk och Design" på Kalix Folkhögskola. Det var två härliga år, när jag kunde prova på en del tekniker jag inte kännt på tidigare, friska upp kunskaper på andra, experimentera och testa. Det var hur kul som helst. Kan varmt rekommendera om någon där ute i cyberrymden har tankar åt det hållet.

Denna kvilt var en designuppgift till en "kändis", och då var jag fascinerad av Christer Fuglesangs rymdpromenad. Så därför blev det en kvilt till hans åminne.

Tekniken är att sy smala remsor samman till stora "strator", från ljus till mörk eller tvärtom, i någon färgkombination man gillar. Sedan skär man runda former som man syr ihop. Jag ville ha mycket rörelse i min bild, så jag valde att skära cirklarna i olika riktningar, för att förstärka intrycket. Sedan applicerade jag ringar, cirklar, spets och små virkade stjärnor för rymdkänslan. Ja, jag känner mig stolt och nöjd med denna. Nu hänger den på väggen i mitt syrum.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar