torsdag 10 februari 2011

Kimonovikning

Onsdagkväll ägnades åt vikning av en kimono.
Jag trodde att mitt sidentyg skulle vara för tjockt, men det gick faktiskt att vika av det.
Med hjälp av stödnålar så hålls vikningen på plats, och sedan får jag göra några justeringar, samt tråckla till jag fäst den på bakgrundstyget.
Tanken är att av de övriga sidentygerna vika likadana kimonos och göra en liten väggbonad. Hoppas det går som jag tänkt.
Innan dess så måste jag ta ner mina julgardiner och sy kappor av detta tyg; Picnic från Almedahls. Gissa om jag är glad att jag fick tag på det. Det fanns för lite på Ohlssons och för lite på en nätbutik som jag kollade, men då åkte jag till Mio, och där kunde man beställa det.
Barra enkel fållning och en kanal, så ska de vara färdiga! Det är köket som skall bli fint!


3 kommentarer:

  1. Men du va käckt.... vika kimono ser ju ut att va hur kul som helst... o en hel bonad blir ju bara så fin.... i mitt barndomshem hade vi picknic tallrikar o assietter mm...men mamma har slagit sönder det mesta under åren.. tror det finns en assiett kvar bara... att det fanns tyg hade gått mig förbi... är det möbelaffären Mio som har det.... får nog ta o kolla lite på nätet o se om ja hittar det... här har vi haft snöstorm hela dagen.... börjar bli liiite less nu... Kram Annika

    SvaraRadera
  2. O det där mönstret är bara såå fint! Såg på Bobutiken där finns handdukar och olika typer av porslin i det mönstret. När jag var i Piteå i somras såg jag tyget i skylten på tygaffären på gågatan. Jag har fått ten gammal skål från mamma med det mönstret måste vara från slutet av 50 talet.

    SvaraRadera
  3. Kimonon blev ju bara så läcker!!! och dina gardiner känner igen mönstret från mormors porslin!!!!
    Snyggt!
    kram Maja

    SvaraRadera