lördag 19 februari 2011

En helt vanlig lördag

I går morse när jag gick till jobbet var det -33 grader!!!
Är inte det omänskligt? Varför bor man i ett sådant klimat? Att man överlever är ju ett under.
Jag hade pälsat på mig så bara ögonen syntes ovanför halsduken, men ögonfransarna frös ihop när jag blinkade så jag knappt såg något. Till slut var jag tvungen ta av mig vanten och tina dem mellan fingrarna så jag kunde se något!!!!!
Det kallar jag kyla!
Nu är vi så less den här kylan, som kommer från Sibirien, för övrigt!!!! Bara det!
Efter några dagar i detta kalla väder, så blir man liksom helt handlingsförlamad. Jag vill inte ta ut lilla Peugeuten (den kan ju dö av köldchock). Vad som helst kan hända med en motor i den här kylan. Tur att affären ligger nära! Men imorgon måste jag se till föräldrarna, och nu är det faktiskt "bara -24".
******
Idag ägnar jag mig åt lite varmare aktiviteter. Jag har bakat på förmiddagen.
Det blev läckra chokladmuffins men chokladbitar och valnötter.
Och goda limpor av surdeg. i några hade jag i apelsinskal, och i några valnötter och hackade aprikoser. Surdegen gör jag på rågmjöl.
******
I syrummet kämpar jag på med kaffetygerna. Jag bakåtsydde ju det jag gjorde först av en panel. Nu har det istället blivit 4 olika tabletter, varav detta är en. Det är bara kanterna som ska sys på.
Jag har sytt på en röd kant på själva panelen. En tunn dukvadd mellan, och kviltat med melerad svart/grå tråd i trycket.

Sedan filar jag lite på den röda kvilten till Regnbågsutmaningen. Jag har sytt en provruta, och bestämde tt blocken får bli den storleken, 8½". Då måste jag rita om mönstren, för det jag går efter är större block. Jag är urdålig på matte, så jag måste rita upp det för att det ska bli rätt, och inte ens då lyckas det alltid så bra. Min akilleshäl, det där med matematiska beräkningar.

Framför tv:n så stickar jag ju oftast, men nu när sockarna är färdiga så gjorde jag ett litet andningsuppehåll och plockade fram broderiet från Rosalie Quinlan. Det är små söta hus, som är lite roliga att brodera. Tråden är den fina som jag skickade efter från Canvas. men den är inte så kul att brodera med, för den krullar sig. Men snygg!









3 kommentarer:

  1. Brr...fy, vad kallt. Bättre vara inne o baka :-)) Härliga bröd du får till.
    Och den röda kvilten ser spännande ut.
    Kram o ha en bra kväll inne i värmen.

    SvaraRadera
  2. Håller helt med dig ..att du överlever är ett under .Här är det minus 10 just nu och jag fryser som en .... ,överlever inte detta om det inte blir varmare ,,eller så får jag väl bli inne och bara sy!! om det hjälper..
    KRAM på dig

    SvaraRadera