tisdag 6 april 2010

Sy en kasse-bloggen!

Jag hittade en länk till en "kasse-blogg" hos Maria på "Jag blommar" (finns i min sidebar).
Jag gillar ju att återanvända gamla saker (inte bara tyg!).
Här gör man en insats för återbruk genom att man uppmanas att sy tygkassar att använda i stället för alla dessa plastkassar vi förbrukar varje gång vi handlar. Det är Hemslöjden som gör detta behjärtansvärda för miljön.
Har man, som jag varit i Egypten, så får man en skräckvision av hur det kan se ut när INGEN tänker på miljön. Så vill vi nog inte att det ska bli!
Några få plastkassar kan man återbruka till sina brännbara sopor, men för det mesta så använder jag tygkasse när jag handlar.
Tidigare sydde jag en av ett gammalt påslakan som jag fyndat på RK. Modell var en gammal ICA-kasse. Den är lätt att stoppa i fickan och ta med, den tar ju ingen plats nästan när jag viker ihop den.
Jag skickade in en bild på min kasse, och den publicerades direkt på "kasse-bloggen".
Där finns också ett mönster på en lämplig kasse.
Nu ger jag alla som vill denna utmaning: sy en kasse och skicka in ditt bidrag till kasse-bloggen du också!

2 kommentarer:

  1. Tack för att du skickade in bild! Jag använder nästan alltid tygpåsar nuförtiden och ändå känns det som om plastpåseförrådet håller på att svämma över...

    SvaraRadera
  2. Tack för sparken i ändan. Den behövde jag! Nu har jag också en fin kasse. Kramar Ullis

    SvaraRadera