torsdag 18 mars 2010

Påskduk och rött jelly roll byte

Idag när jag kom hem från jobbet så väntade 2 paket på mig!!! Kunde inte vara bättre. I det första paketet låg svart dubbelfärgat tyg och dukvadd, som jag beställt från Lapp-Elisa. I det andra var det röda bytet från QOL-listan. Tyvärr var vi bara 4 st som deltog, så jag fick tillbaka ett av mina egna byten. Tack Brita, Jenny och Malin. Alla andra kommer att ångra sig när de får se allt snyggt som sys av de här remsorna.
Nu vill jag gärna byta svart/vita tyger, så ska jag sy en liten kvilt med x-linjalen har jag tänkt.
Nu är avslutningskanten på plats, och så här ser påskduken ut! Två galna hönor i var ände pryder den. Jag har sytt av batiktyger i grönt och beige/vitt och svart. Samtliga från tygförrådet.
Jag använde vlieseline H680 med klister på ena sidan som vadd. Den funkar ju helt o.k. till dukar tycker jag. Sedan kviltade jag med melerad vit /beige tråd över rutorna i mittpartiet och svart/grå tråd i ändarna och på kanten, ungefär som det föreslogs i mönstret.

Höna i detalj. Två svarta knappar som ögon.


Baksida på duken, kviltade rutor på ett tyg som köpts på Ohlssons kg-pris.




1 kommentar:

  1. Oj, vad flitig du är. Jättefin påsk duk. Jag samlar också på svart vita tyger till att sy en topp med X-blocks linjal som är ett av mina planerade projekt..hi hi

    SvaraRadera