tisdag 12 februari 2013

Stickat vintage och syr tunika

 Sticka vintage-kursen går mot finalen. I veckan har jag stickat några provlappar, här är en av dem. Mönsterstickning av gamla landskapsmönster. Vi fick några att välja på, och jag skulle vilja prova alla! Detta är ursprungligen ett mönster på en vante.
Vantarna jag började på som andra projekt har jag repat upp till mudden. De blev fina, men det grå garnet var för ljust. Jag vill ha mer kontrast! Så jag ska leta ett 2-trådigt ullgarn i svart eller mörkgrått, som passar.
Och så syr jag på en tunika!!
Det är en (kort) paus i kviltandet!!!!
Eftersom det är tisdag länkar jag till Husmorsskolan
 

Symaskinen, Auroran, har varit på service. Jag har länge klagat på att den skramlar, och fick rådet att smörja den. Jag gjorde det några gånger men det blev aldrig bättre. Tänkte att det kanske var dags för service, även om den inte indikerat det ännu. Jag ska ju på kurs i mars också, och då vill man ha den tipp topp.
Jag är dock lite besviken, när reparatören ringde och sa att den är sliten i griparbanan. Han trodde att den gått för torr, alltså inte smorts nog ofta. Men jag har smort den varje gång den indikerat och även mellan dessa tillfällen. Då känner jag att maskinen inte riktigt håller vad den lovar. Den har dessutom inte ens kommit upp i 2 milj. stygn innan jag skickade den på service, som ju är rekommendationen. Inköpt 2010. Hmmm, jag känner mig ganska ledsen över det. Nu går den visserligen som ett snälltåg, och skramlar inte!!! Men jag får ligga i och smörja ofta, så får vi se.
Skulle vara kul om ni mina läsare, som har erfarenhet av Bernina, och andra maskiner, kan ge en kommentar om vad ni tycker om detta.


1 kommentar:

  1. Hejsan!
    Jag har också en Aurora 440 här hemma och syr dagligen en och annan söm på den. Inköpt 2009 och har varit inne på en service. Har inte haft några problem alls av den sorten som du beskrev. Oljar och rengör varje gång maskinen vill och ingenting dess emellan. Har du råkat ut för ett måndagsexemplar? Hoppas att det ska bli bättring önskar Lena i Örebro

    SvaraRadera