torsdag 22 september 2011

Syasken växer fram

När man ska göra en syask så är det ganska många moment att följa, och flera förberedelser innan man kan börja sy. Det första man gör är att skära ut alla delar i kartongen, och det tar tid, för den är tjock att skära genom. Sedan ska man tejpa fast sidorna mot bottenplattan med några mm mellanrum. Efter det så mäter man ut insides och utsidestyget och lägger till 1,5 cm sömsmån runt kanten. Dessa bitar ska sedan strykas fast på vliesofix. Insidestyget stryks försiktigt fast mot sido- och bottenplattan. Pass på så att inte mellanrummet mellan sidorna fastnar mot underlaget. När det är gjort kan man skära ut fickorna enligt givna mått, sy invikningarna och gör en snygg fåll på överkanten som sys ner. Sedan brukar jag fingerpressa de råa kanterna runt om c:a ½ cm och det är dags att sy dem på plats. Man vinner på att vara noggrann och mäta ut lämplig höjd på var man placerar fickorna på sidoplattorna. Jag brukar sätta dem 2 cm från övre kanten, sidorna c:a 1 cm från sidorna och 1,5 cm från nedre kant. Jag sätter en nål i varje hörn. Sticker den försiktigt fast. Sedan syr jag SAKTA med lädernål runt om. Då brukar det fungera bra. Jag fäster genom att backa i sidorna upptill på fickan.Så här ser det ut
Och så här på baksidan.



Sedan tar jag vanlig resår, här har jag använt en lite bredare, märker ut var jag vill ha den, sätter en nål, och syr fast med raksöm fram och tillbaka 3 ggr. Där jag vill ha nåldynan syr jag fast den mjuka delen av ett kardborreband 4-5 cm bred. Voíla!!






2 kommentarer:

  1. Jisses vilket projekt... scrollade ner o såg dina tidigare alster o de var ju hur fina som helst.... ska bli kul att se den nya klar... hoppas du har lika fint väder hos dig idag som ja har här.... njuuuter... Kram Annika

    SvaraRadera
  2. Hejsan!

    Känner igen mig! Så där långt har jag också kommit med bägge mina askar. Har även börjat skära till de olika tygerna till locken.
    Kul är det!
    Hälsar
    Louise

    SvaraRadera