söndag 4 september 2011

Snail Trail - Snigelspår... eller gul regnbågskvilt

Vad härligt att sitta i syrummet och få ihop den här toppen. Jag har varit så risig i veckan, men på lördag kände jag att nu orkar jag sätta mig en stund, och sedan har jag fortsatt idag. För flera år sedan så köpte jag några tygbitar i orange och gult, batiktyger! Jag ville göra en liten kvilt med ett mönster som kallas Snail Trail (= snigelspår). Men det har ju kommit en del mellan tanke och utförande, om jag så säger. Till slut så lade jag tygerna i en av WIMM-lådorna. WIMM= Work In My Mind, och då kan det ta hur lång tid som helst. Men sedan kom ju detta med regnbågskviltarna, och då poppade den här idén upp igen. Men nu reviderade jag det hela till en i huvudsak gul kvilt. Så har jag skissat och färglagt, samt räknat storlek på rutor och trianglar. Inte det lättaste när man är dålig på matte. Men jag tar till egna knep, ritar och klipper i papper och testar. Så blev det så här; olika tyger i olika grader av färg, de flesta snigelspåren skulle vara gula, med inslag av lila och grönt.Först sydde jag samman 4-rutorna med "snabbsyningsmetoden"; jag skar 3" rutor, sydde samman i 2 sidor och skar en gång horisontellt på mitten och en gång vertikalt. Jag hade hela tiden mitt färgschema framför mig, så att alla rutor och färger blev rätt placerade.
Första och andra raden trianglar är påsydda.

Tredje raden trianglar som är 6"stora.


En hel rad med rutor har sytts ihop, och mönstret börjar framträda.


Alla rutorna är på plats.


Och sim sala bim...toppen är klar. En liten väggkvilt har sett dagens ljus. Jag ser att det gröna borde ha haft starkare färger, jag använde för mycket av de ljusa. Men det gula och lila är jag nöjd med. Jag ska kvilta runt alla "spåren" så att de framträder, med gul melerad kvilttråd. Först ska jag bestämma mig för en kant, innan det är dags att "macka" den.





























1 kommentar: