lördag 17 september 2011

Syask nr 6

Vi ska som sagt var, göra syaskar igen i vår kviltgrupp "Kanonkviltarna". Dels har vi nya medlemmar, dels är det några som inte gjorde förra omgången, och några av oss vill göra den en gång till. Jag har gjort flera på egen hand, så detta blir min 6:e! Tyget (= kaffe Fassett) som skall vara framsida, är samma som fickorna jag lagt ut på insidan. Den här asken blir alltså en med rejält med färg, ett riktigt färgbad blir det. Stjärnan på locket tar upp färgerna i den häftiga framsidan.




Så här ser det ut på "avigan". Kartongen är c:a 2 mm tjock, och den blir dubbel i sidorna. Så det vill till att man använder kraftiga nålar när man syr igenom dem. Men knepet är att ta det lugnt och sy sakta, då brukar det gå vägen. Tyvärr tog naturligtvis tråden slut, så jag får besöka Ohlssons imorgon.

De andra syaskarna jag gjort är betydligt tamare i färg än denna. Så det känns kul att ösa på.

Den här syasken har jag gjort som extra objekt.
Den här blev 50-års present till en väninna. Min egen är svart/beige. Jag har också gjort en röd som mamma gav till en av hennes väninnor i present. Mamma har förståss en också, den är indigo/lila.





2 kommentarer:

  1. Ska bli kul att se din ask färdig, den som du redan sytt är jättefin!

    SvaraRadera
  2. Precis en sån vill jag sy, var kan jag hitta ett mönster?
    Så fina de är.

    SvaraRadera