söndag 18 januari 2009

100 inlägg idag och ett gammalt lapptäcke!


Detta är mitt 100:e inlägg, men utlottning och utdelning av vinster är redan gjorda! Dock firar jag det lite stillsamt med dessa bilder, som jag vill dela med mig av.
Det är ett vackert gammalt lapptäcke som jag har i min ägo.
Det är inte jag som gjort det, utan min mormors syster, som ägnade en stor del av sin tid till att sy lapptäcken bl.a. Hennes händer var förvärkta, hon kunde bara röra tummen till slut, men ändå handarbetade hon alltid.
Mamma säger att jag brås på henne för att jag gillar att sy lapptäcken!! Ingen dum gen att ärva tycker jag.
Min mormor handarbetade också. Hon vävde mycket och virkade vackra dukar och sängöverkast till alla sina barn. Jag äger ett av dem. När jag bäddar fint så lägger jag det virkade överkastet och sedan lapptäcket snett över, det är så fint.
Tack vare henne kan jag både virka och väva, till och med varpa och sätta upp en väv.
Mamma sydde och stickade en hel del när vi växte upp. Jag såg på och lärde mig.
******
Jag har gett upp med januarisockan. Tyvärr. Är det någon fler som fått ge upp? Jag kan inte få mönstret att stämma överens. Min storlek är ju så mycket mindre också, det kan vara det som gör det svårt. Den blir alldeles för bred. Nåja, det är bara att inse att detta var för svårt. Hoppas på februarisockan istället. fast jag var inne på att jag skulle ha tolv snygga sockor i december 2009!!
******
Istället syr jag på dahlian, det går inte fort men det behöver det inte göra, den blir vacker.
Jag har bestämt att den ska bli en duk till bordet i rummet, där färgerna passar perfekt.
******
På onsdag träffas kviltgänget och då ska vi sy pompadourer med änglar på. Det har jag förberett och det blir med samma tyger som i dahlian.
******
Eftersom jag inte tygsvälter numer så köpte jag tre tygbitar på rea i Piteå igår. Vem kan motstå 50%-lappar? Inte jag i allafall.

2 kommentarer:

  1. Grattis till 100, jag ser fram emot många fler! Och tack för att du visar bilderna på det fina gamla täcket, härligt att få ha en sån släktklenod i sin ägo.

    SvaraRadera
  2. Vilken lycka att äga en så vacker släktklenod.

    SvaraRadera