söndag 27 april 2014

Sockor

 
 Det är ganska tråkigt att visa stickade sockor på bild, men jag gör det ändå. För det är vad jag sysslat med under veckan (att få dem klara, alltså).
För länge sedan fick jag ett nystan med ett finskt sockgarn i ett byte.
När jag äntligen tog tag i att sticka de här sockorna, så måste jag säga att det är ett fantastiskt bra sockgarn. Stickor 3,5 är lagom. jag ville göra ett par längre skaft, för att de ska vara varma och sköna på benen på vintern. Jag har stickat vriden resår och fortsatt med den ner över foten, och förstärkt häl. Förstärkt häl stickar man på så sätt att man lyfter varannan maska på det räta varvet och stickar alla på avigan. Hälen blir dubbel på det sättet och mer slitstark.
******
 

Jag var med symaskinen till "doktorn" Och passade på att titta in till Brita för att roffa åt mig mer av det helvita tyget. Och så köpte jag ett band till en löpare, design Kaffe Fassett!

3 kommentarer:

  1. Ibland så måste 'påbörjade ' saker avslutas, fast det är inte alltid det är kul, men sedan är man nöjd. Snygga blev sockorna!
    Må så gott

    SvaraRadera
  2. Snygga sockor av det finska garnet och fina inköp!!!!!
    Vårhälsningar från Finland

    SvaraRadera
  3. Oj, är det tråkigt att visa sockor på bild!?
    Det tänker jag också göra idag och vet du, jag tycker inte att det är tråkigt att titta på strumpbilder!
    Jag älskar strumpor och TACKAR för ditt tips till hälen!
    Garnet är fint och Kaffe Fassett är aldrig fel!

    Kram//Maja

    SvaraRadera