onsdag 12 juni 2013

Kreativa baksidor

 Jag följer en kurs på Craftsy och lär mig mer om att beräkna, och sy kreativa och fina baksidor.
 Lärdomarna försöker jag tillämpa på Bloggers BOM 2011, vars baksida är aktuell för tillfället.
 Jag har sytt en "remsa" med några överblivna bitar, som jag sammanfogat med andra bitar som är kvar efter jag sytt framsidan på kvilten. Sedan har jag tillfört ett mörkgrått och ett svart tyg. Det svarta kom dit därför att jag först trodde mig veta att jag hade en stor bit av det grå. Men när jag plockade fram det, så var biten alldeles för liten, så jag kombinerade med svart, allt fanns i min låda för baksidestyger. Man tager vad man haver!
Nå, nu är den iaf klar, baksidan, och jag är så nöjd med den. Den har ändå det uttryck jag har tänkt mig, och blir en kontrast mot framsidan.
Så återstår vadd, och att lägga ihop lagren. Sedan kan jag börja kvilta. Det blir något ganska stramt, och inga krusiduller. Så mycket är bestämt.
******
Trädgård!
 Här är en liten plätt i potatislandet, där jag sått lite morötter, mot spaljén sockerärter, lök och rödbetor. Nu ser det trist ut, inget syns än, men snart så!
 Den första odlingslådan jag sådde i! Där har dillen kommit så fint.
 Jag har flyttat Humleplantor till garageväggen. Men de är så ynkliga i år, så jag köpte en Cobea, som får dölja den tomma ytan.
Framför den har jag flyttat vita stora Vallmo, Men de är urtråkiga, bara hänger och inte en knopp syns till. Kanske nästa år! De tycker nog inte om att bli flyttade från sin gamla plats.
Som tur är så blommar Aklejrutan iaf, så vi har något fint att titta på.

1 kommentar:

  1. Festligt att man kan ta en kurs i att sy kul baksidor :-) Din ser ut att bli fin.
    Jag har ju sytt många "smålandsbaksidor", just för att de tyger jag haft hemma inte räckt till baksida.
    kram

    SvaraRadera