söndag 7 november 2010

Frihandskviltning

Jag har tagit tag i en utmaning som jag (nästan) glömt bort. Maja inspirerade till att sy av trädgårdens färger i augusti (tror jag det var). Jag fotograferade en del och plockade bland tygresterna. Så ville jag också prova lite varianter på nio-rutor, så jag sydde färgglda block i "crazy nine-patch". Jag sydde på svart ram och så har jag mackat och tränat på frihandskviltningen. Det är betydligt enklare att styra ett mindre arbete i maskinen, så detta var ganska lagom för mig. Jag har dock bitit ihop tänderna så jag var rädd att gaddarna skulle ramla ut till slut. Jisses vad jag spänner mig!!!
I rutorna har jag kviltat med en melerad rosa/röd/orange glansig tråd, blomblad i 2 lager. Mitten gjorde jag lite olika på en del av blommorna.
Kanterna stipplades med svart broderitråd, men den sista kanten är ännu ogjord, för tråden tog slut även denna gång!! Typiskt!
Jag är nöjd med resultatet denna gång, mycket bättre än den förra jag gjorde, som inte ska betraktas på närmare håll än 5 m.

6 kommentarer:

  1. Din blogg inspirerar mig så nu har jag plockat fram mina qvilt saker.

    SvaraRadera
  2. Så fint du qviltat! Hörde att Anita Fors kommer till Sunderbyn i mars och håller i frihandsqviltningen.

    SvaraRadera
  3. Såå fint det ser ut!! Kram Lizzan

    SvaraRadera
  4. Det ser ju jättefint ut. Träning ger som bekant färdighet.Jag tycker du är jätteduktig.

    SvaraRadera
  5. Vad duktig du är att frihandskvilta.

    SvaraRadera
  6. Skall bli så kul att få se hela trädgårdsquilten,,bra och tidigt jobbat!!Kram evaj

    SvaraRadera