tisdag 29 januari 2013

Gamla mönster

 
Jag har hittat ett gammalt vantmönster som jag tänker försöka sticka.
Naturligtvis stöter man på svårigheter: Hinder nr.1. vilken storlek ska jag ha på stickorna?
Hinder nr. 2 Vilket garn ska jag använda?
Det står i mönstret stickor nr 8. Men det är en storlek som inte stämmer. Jag har kollat på min "provsticka", och nr. 8 motsvaras av stickor nr 4, det är ju grovt. Det syns på bilden att det är tunt garn. Det var bara att provsticka, så jag testade 2½ och 2-trådigt yllegarn. Det ser tyvärr alldeles för stort ut, så jag rev upp.
I min sticklåda har jag ungefär en miljon stickor i alla storlekar, trodde jag. Men stickor nr. 2 fanns icke. Ett tunt yllegarn då, i 2 färger. "Skakar på huvudet". Inte det heller, fast jag har en hel träkista full med garn! Suck.
Nu är hindren undanröjda, jag har köpt ett svart/mörkgrått och ett vitt garn i tunn ull, och 2:ans strumpstickor!
Bara att sätta fart nu då!
Länkar till Husmorsskolan som vanligt en tisdag!


4 kommentarer:

  1. Vilka fina vantar!
    Hoppas att du får till allt rätt, för de vill jag se uppstickade.
    Lycka till!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Så fint mönster du har där, det kommer att bli fina vantar.

    SvaraRadera
  3. lycka till!
    Det blir säkert jättefina!

    SvaraRadera
  4. Jättefint mönster. Minns att min mamma stickade några med liknande mönster till mig när jag var liten.

    SvaraRadera