fredag 13 maj 2011

Broderier.

Hur länge har jag hållit på med detta broderi??? Jag tror sen i höstas....herreminje....Sakta men säkert, med betoning på sakta.

Det är från Rosalie Quinlan "Little Patchwork Village", nio olika små hus som sedan sätts samman till en quilt. Vad detta blir återstår att se. Jag broderar nu på nästa hus, och om det tar lika lång tid som det första så då är det ett tio-års projekt.

******

Snart blir det väl dags att plantera i den nya rabatten bakom huset. Det blir en solig plats, så småningom kommer äppelträdet att skugga den lite. Jag har en plan som jag hittat på nätet, men allt går ju inte här i Norr, man får ändra växter till något som kan passa zon 6. I altanrabatten har vi grävt bort ett gräs som bara blev ogräs, det spred sig något enormt, och hotade att ta över hela rabatten. Där planerar jag nu ev. en till pion. Jag har blivit pionfrälst, eftersom den första jag hade blommar så enormt varje år. Björken har musöron, ja kanske t.o.m. större. Någon skön värme har vi inte, soligt är det, men blåser ishavsvindar. Trots det så är det mycket som spirar i rabatterna, och snödropparna blommar med sina små vita "klockor".

4 kommentarer:

  1. Även om det tog tid så är det ett väldigt fint broderi!

    SvaraRadera
  2. Ett jättefint broder. Vissa saker måste få ta den tid det tar. Jag gillar också pioner. De fanns i min morfars trädgård och min mamma har jättevackra pioner som blommar flitigt varje år.

    SvaraRadera
  3. Du har fått en award av mig, kolla in min blogg! Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Jag har också planterat två pioner förra sommaren. De har börjat sticka upp och jag hoppas så att de ska trivas och blomma här hos mig.

    SvaraRadera