måndag 11 februari 2013

Sy kläder

 
 Tros-sew-alongen blev för mig ungefär som sagan om Mäster Skräddare. Åtminstone vad gäller de svarta boxertrosorna. Det "bidde ingenting". Till slut så hade jag försökt att sprätta så många gånger att det blev hål och det såg ut som det värsta man kunde åstadkomma på syslöjden.
Men jag lärde mig något också! Kasta dig inte in i den svåraste utmaningen först, utan börja med det lätta och gå mot det svåra! Ska det vara så svårt att förstå???
Med den vita trosan gick det bättre, även om den inte blev perfekt (men jag har den på mig i skrivande stund). Jag kunde ha kortat av resåren lite både i midja och runt benen. Annars är jag nöjd!
Jag är så nöjd att jag ska skicka efter mer tyg, och sy i några olika kvalitéer.
******
FYND PÅ TYG-OUTLET

 I helgen var det tygoutlet ett stenkast bort från oss, så jag gick dit och fyndade 4 m. tyg för 40:-.
 Av det ljusa, som är svagt fiskbensmönstrat, ska jag sy denna tunika, och av det blå, en annan modell. Jag blev lite taggad att sy kläder efter trosorna, och det finns ganska mycket lämpligt tyg i gömmorna.
Det är roligt att göra som omväxling mot kviltandet, och kul när man hittar bra mönster att sy av också.
******
 Lite handsömnad har resulterat i att lilla barntäcket fick ny kviltning med pärlgarn nr.8 i en fin melerad blå färg. Och det blev mycket bättre än den halvtaskiga maskinkviltningen som jag inte alls tyckte passade.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar