söndag 9 november 2008

Muddar och marängtårta.


Jag har virkat I:s vantar färdiga. De är små så det gick snabbt.
Jag har länge varit sugen på muddarna i boken "Virka muddar". Sagt och gjort, jag letade fram lite alpacka garn i svart och grått och började virka igår.
Jag hann också sy ihop längderna till Jellyn...hurra...det blev bra faktiskt.
Söndagen får jag ägna åt lite städning och tvätt. Mitt i dammsugningen fick jag för mig att ändra om lite i tavlorna i vardagsrummet och hallen. Nu känner jag mig nöjd och belåten över det.
Jag fick också se att amaryllisknölen har en knopp. Det kan betyda att jag får en blomma till jul.
Nu måste jag ut i växthuset och kolla om jag har lite blomjord kvar så jag får plantera om den. Den andra knölen ser dock sorgligt död ut!
Jag ska ändå vattna på den lite och ställa den ljust så kanske...
Idag är det ju Fars dag så sedan får vi åka till föräldrarna med en tårta.
Hos oss är vi flera som har laktosintolerans, inklusive mig, så jag gör alltid allt laktosfritt.
En god tårta som vi gör alltsom oftast när det ska vara kalas är denna:
Marängtårta: Sätt ugnen på 200 grader.
8 äggvitor
1 tsk ättiksprit Vispas till det är vitt och "hårt".
1 tsk vaniljsocker
Tillsätt:
4 dl socker lite i taget under vispning, till smeten blir tjock och glansig.
Bred ut smeten på en plåt med bakplåtspapper så den blir jämntjock över hela ytan.
Sänk spisvärmen till 100 grader (i varmluftsugn, annars 125).
Sätt in marängsmeten och grädda c:a 50 minuter (I vanlig ugn c:a 1 timme).
Ta ut och låt den svalna.
Dekorera med smält mörk choklad, grädde, laktosfri för oss, och frukt och bär.
Sedan är det bara att njuta mmmmmm.....

1 kommentar:

  1. Fyndat på auktion har hon gjort... finfina saker... o vantarna... har testat denna tvåtrådsstickning men kom inte riktigt överens då.... får nog testa en gång till för det är ju sååå fint.... o denna "lappgrej".... bli så fint... men ingen för mig än...:) NU är paketet på väg..... äntligen.... hoppas det kommer fort fram..... o att det passar... håller tummarna....:) Kram Annika

    SvaraRadera