måndag 28 december 2015

Skönt med mellandagar!


  Syfestivalen köpte jag ett kit för att sticka ett par vantar som kallas "Spår av Korsnäs".
Bara för att jag tycker de är så snygga. Inspirationen kommer från Korsnäs I Finland där man förr kombinerade virkat och stickat till fantastiska och vackra plagg. Kristina Virén heter designern till dessa vantar.
Men det har inte gått som smort precis. Man kan välja att göra en smalare eller bredare variant. Jag valde den smalare. Men när jag stickat en bit på vanten så upptäckte jag att den skulle bli gigantisk!
Så jag har rivit upp och fått räkna om maskantalet. Faktiskt med hela 20 maskor. Nu har jag bara tummarna kvar!

******


På juldagen började jag klippa till bitarna till retrolöparen från Tyger & Ting, också inköp på Syfestivalen i höstas. Den blir låång! Men jag gillar den skarpt. Så snyggt med applikationerna och lite ovanligt med blått som accent.
Jag har liksom ett privat litet sy- och stick-lan här hemma!
Löparen har några applikationer som skall sys fast och sedan kantas!
Sedan finns det förståss annat att fortsätta att sy och sticka!

******

GOD FORTSÄTTNING !

7 kommentarer:

  1. Härligt med ett eget sy-lan.
    Korsnäsvantarna är jag jätteförtjust i.... tror jag måste inhandla mönster o garn. Sen återstår att se om de blir verklighet för mej.... stickning är inte riktigt min grej.

    Ha ett gott slut!

    SvaraRadera
  2. Så trevligt du har hemma hos dig:-)).Hoppas nu vantarna bli bra i storlek,dom är så vackra.Lycka till med löparen och GOD FORTSÄTTNING!!

    SvaraRadera
  3. Skikkelig fine,både votter og løper;)

    SvaraRadera
  4. Så vakre vanter du strikker! Lykke til med retroløperen. Det blir spennende å se hvordan den blir. :-)

    SvaraRadera
  5. Underbar vante du stickar! Och löparen är underbar den med. Ser fram emot att få se hela sen.
    God fortsättning!
    Kram Kerstin

    SvaraRadera
  6. Fina färger, både i vante och löpare!

    SvaraRadera