onsdag 28 maj 2014

Nu är det helg!

 
 Skönt med några lediga dagar. Typiskt nog får jag huvudvärk.
Kanske för att man slappnar av!
Förra helgen tillbringade vi vid vackra Kukkolaforsen i Tornedalen.
En inte alltför lång tripp för 2 dagar!
 
Vi slappade mest och njöt av forsens brus och lite sol mellan regnskurarna.
Det var högt vattenstånd, och lika vackert och mäktigt som alltid.
Husen som ni ser på bilden är alltså på finska sidan.
Den byn heter förstås också Kukkola.
 
En gång i tiden var ju här ingen gräns, den gräns som nu går i djupfåran i älven.
Det sägs att det var en rysk general som blev på fyllan när fredsfördraget skulle skrivas på, och det festades. När papprena åkte fram på bordet så drog han ett pennstreck mitt i Torne älv, istället för Kalix älv. Då delades både länderna och många byar, som brett ut sig på bägge sidor av älven.
Jag vet inte om den historien är sann eller bara en skröna.
 
 
I dikena blommar Kabbelekorna för fullt. Man kan säga att de, tillsammans med Hästhoven/Tussilagon är våra vårblommor i vilt tillstånd.
Vackra är de!
 
 
 När vi passerade Haparanda på väg mot Kukkola, så måste vi ju stanna till vid IKEA. Det hör liksom till. Då hittade jag ett nytt överdrag till strykbrädan. Bra, då slapp jag sy ett själv!
 
 
 

 
På lördag regnade det så vi åkte in till Haparanda igen, och parkerade bilen. Sedan gick vi över till det stora köpcentret, Rajala, som ligger i Torneå - Finland.
Där finns Eurokangas, en tygaffär. De har ett stort sortiment av tyger, och tillbehör.
Tillsammans med ett gardintyg som ska bli draperi till husbilen, så fyndade jag 15 m tygband på en fin trärulle för bara 65 kr.
Det kan väl komma till användning??
******

 
Tidigare i veckan så passerade jag garnbutiken! Vad får jag då se i en korg utanför affären?
Jo, de ljuvligaste alpackahärvor i en underbar blågrön färg!
Och till nedsatt pris!!
Alla förstår ju vad som då hände, jag MÅSTE bara ha det garnet.
Det är ett Dropsgarn och det är en begränsad upplaga.
Handfärgat! Say no more!!
Det fanns inte så många gröna som jag ville ha, men jag fyllde på med några vita och svarta.
Så nu har jag lagt upp för en uppifrån-och-ned-kofta.
Jag har länge tänkt försöka mig på en sådan, så nu får jag se hur det går. Inget färdigt mönster, utan sticka eftersom, det är lite läskigt!
 
 
 
 
Påbörjad halsringning, lite strukturränder som ska vara glesare upptill, och tätare nedtill!
Stickor nr 5. Härligt garn!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar